آجرلو در مصاحبه با رادیو عنوان کرد؛
رسانههای فست فودی؛ حاصل دنیای پیشرفته

سعید آجرلو در مصاحبه تلفنی با برنامه «انعکاس» رسانه را یک بنگاه اقتصادی دانست و گفت: حیات رسانهها به شرایط اقتصادی نهادها وابسته است و باید دانست مردم بعنوان یک منبع تولید محتوا چه نیازی به رسانهها دارند و یا شبکههای اجتماعی چه تاثیری در سلیقه مخاطب و نگاه مردم خواهد گذاشت؟
وی ادامه داد: روزنامه و رسانههای چاپی در حوزه اقتصادی با اختلال روبرو هستند و قدرت و سیطره و نفوذ خود را نسبت به قبل از دست دادهاند و این چرخه، شامل مسائل تکنولوژیک، سلیقه افکار عمومی و زوایای ارتباطی است.
آجرلو با اشاره به بحران حال حاضر که پیرامون مطبوعات و حوزه خبررسانی را گرفته، از آن بعنوان بحران «حرف و محتوای خوب» یاد کرد و گفت: ابزارهای امروز بر اساس کوتاه گفتن، و اخبار هیجانی و پوپولیستی است و این مسئله مبتلابه تمام دنیاست که در ایران بصورت خاص و ویژه دیده میشود.
وی در مصاحبه با رادیو گفتوگو ادامه داد: شبکههای اجتماعی در ایران کاملا خلأهای خبری را پر کردهاند ولی اساسا در حوزههای معنایی و محتوایی با مشکل روبرو هستیم.
آجرلو با طرح این پرسش که در عصر رسانهای امروز چرا حافظ، سعدی و مولانا نداریم، اظهار کرد: این بزرگان حاصل کشف و شهود و همدلی آدمها با زمانه خود بودهاند ولی رسانههای جدید با واسطه سرعت و فست فودی بودن، حاصل هیجان زمانهای هستند که حوصله معانی عمقی و معنایی را ندارد.
مدیر مسئول روزنامه دنیای اقتصاد در عرصه سیاست ترامپ را مصداق تفکر مادی و سطحی نگرانهی این روند رسانهای خواند و افزود: مشکل بعدی به خود رسانهها باز میگردد که خود را با شرایط تطبیق داده و قادر به خلق مفهوم و معنا نبودهاند.
آجرلو این ناتوانی رسانهای را نیز به ضعف مالی نسبت داد و گفت: ضعف مالی موجب شده تا رسانه سنتی قدرت خود را از دست بدهد.
وی خاطرنشان کرد: با این تفاسیر معتقدم عصر رسانهها تمام نشده و در آیندهای نه چندان دور از هیجان زدگی فضای مجازی فاصله میگیریم؛ چراکه در پی هر افراطی یک تفریط پدید میآید تا در نهایت به تعادل برسد.
آجرلو نسبت به آینده مطبوعات نوید داد و گفت: در زمانی کوتاه مدت رسانههای سنتی با مفاهیم خاص خود و نیز متن و یادداشت را در کنار حوزههای روشنفکری پیش رو خواهیم داشت.